in

الرئيس السيسي يلتقط صورة تذكارية بالعاملين في مصنع اليوريا ونترات الأمونيا

مصنع اليوريا ونترات الأمونيا
مصنع اليوريا ونترات الأمونيا

التقط الرئيس عبدالفتاح السيسي، صورة تذكارية مع العاملين بمصنع اليوريا ونترات الأمونيا كيما 2، وذلك خلال تواجده بمحافظة أسوان.

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسي قد افتتح مصنع اليوريا ونترات الأمونيا بمنطقة كيما 2 بمحافظة أسوان كما تفقد الرئيس المصنع واستمع إلى شرح تفصيلي كما التقط الرئيس الصور التذكارية مع العمال والقيادات.
كما تفقد الرئيس محطة سكك حديد أسوان ويشهد تدشين الوحدات المتحركة الجديدة من قاطرات وعربات السكك الحديدية.

ووجه الرئيس عبد الفتاح السيسي التهنئة للحكومة وقطاع الأعمال على افتتاح مصنع كيما ومحلج الفيوم المتطور.
وقال:”أهنيكم.. قطاع الأعمال والحكومة على المشروع ده والافتتاحات سواء مصنع كيما ومحلج الفيوم، ويمكن في المناسبات الجميلة دي نقول كلام جميل”.

وأضاف: مش هنسى شاب قالى مصنع كيما بيرمي مخلفات في النيل وعملوا حاجة علشان الريحة متطلعش.. وخدناه وروحنا وقولناله احنا شغالين في ده وهنعمله”.

وقال الرئيس: الوزير بيقول بعنا الأرض علشان ناخد قروض.. بعنا الاراضى علشان ده ونجيب جزء من الفلوس.. مش عاوزين نرجع تاني للخراب والمصنع ده بعد شوية يرجع يتدهور تاني.. في 3 حاجات التسعير والإدارة والحوكمة بنعمل إجراء علشان نحقق التسعير علشان يبقا سعر مناسب للزراعة فى مصر”.

شاهد ايضا: وزيرة التجارة والصناعة تستعرض حصاد تجارة مصر الخارجية خلال عام 2021

وأضاف الرئيس السيسي: الطن كان بتمن ودلوقتي بتمن تاني، نتيجة السنتين اللى فاتوا.. وبالتالى عاوز تصدر وعاوز احتياجات السوق والاسعار في السوق مدعومة والسعر وصل الى تلت السعر اللى في العالم.
وتابع الرئيس: التسعير محتاج دايما ازاى نحل فيه وهقول للمزارعين ووزارة الزراعة يا جماعة نظم الري الحديثة الزراعة الحديثة تخلي كمية الأسمدة المستخدمة اقل بنسبة 50 او 40 % بدل ما تشترى شيكارتين تشترى واحدة أصدرها بره”.

للأعلان والتواصل مع دار الشرق الأوسط واتساب وهاتف 01003008410 ولا تنسى الإشتراك في القائمة البريدية لتصلك أحدث الأخبار المحلية والعالمية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أعضاء الكوميسا

وزيرة التجارة والصناعة تستعرض حصاد تجارة مصر الخارجية خلال عام 2021

تطوير سكك حديد مصر

وزير النقل يستعرض أمام الرئيس نشأة و تطوير سكك حديد مصر